söndag 26 februari 2012

Populära bilfärger

Fortfarande trendig
Det är absolut inte aktuellt för oss att byta bort vår blå Citroën. Den fyller 10 år om några veckor och efter fem varv runt jorden är den knappt inkörd. Visserligen lite smutsig och grå för dagen men det går lätt att fixa.

Men däremot träffade vi i lördags två bilägare med rätt nya bilar och båda hade valt svarta bilar. Så jag blev lite intresserad Tillfälligheter, eller är det årets färg? Vi har aldrig haft en svart bil.

Men nu vet jag. Svart ÄR en populär färg, etta på Europalistan och tvåa i Sverige. På världslistan leder silver med svart på andra plats. Vit bil har vi haft ett par gånger, den ligger fyra på listan, annars har vi hållt till där nere på 5-6 plats för det mesta. Tom haft en bil på sista plats, vår gula Fiat 127, 77:a. Bara 1 av 100 bilar är gula. 5 av hundra är blåa.

Lite förvånad blev jag av den här statistiken, så jag måste kolla i garaget hemma i stan. Av  35 bilar där ska alltså 8-9 vara svarta. 

Men det blir ingen svart bil för oss, än på ett bra tag i alla fall, fast det är så populärt. Och rätt snyggt också får jag erkänna. 24 av 100 är svarta.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar