fredag 17 februari 2012

Ät mindre kött

Lite väl mycket kött på den här
Det är mitt nya levnadssätt som jag kommer att leva efter nu. Inte så att jag blir vegetarian än, men det ska bli mindre med blodiga biffar.

Inte för att vi har haft några excesser tidigare heller, Margareta och jag, men vi ska i alla fall tänka ännu mer på att inte äta för mycket kött nu. Det är några saker som har sammanfallit de senaste dagarna som gjort det aktuellt.

Först var det den där oxfilén vi åt på semestern. På tok för stor så vi mådde riktigt risigt  efteråt både Margareta och jag. Men den lilla entrecôten vi åt några dar senare på El Cerdo Que Rie var både god och lagom stor, så visst kan det vara gott nån gång med en köttbit.

Den skrattande grisen...
Men väl hemma igen såg vi hur alltför många djur slaktas utan bedövning, bara det gör att maten sätter sig i halsen. Och transporterna av levande djur är ofta vidriga. Sen har det varit några andra av varandra oberoende inslag på TV om alternativ till köttet som jag tagit intryck av. Miljöhänsyn och sånt. Det där med cancer har jag inte hört de senaste dagarna, men det känner man ju också till som en risk med rött kött. Ät mindre kött!

Som lök på laxen (ett bättre alternativ) läste jag igår ut Margret Atwoods "Syndaflodens år". Bra bok, finns på bokrean för 69 kr. Där hade man börjat äta goda "hemligburgare", med hemligt innehåll, och det var bäst att inte veta vad burgarna innehöll, det var mycket obehagligt som hamnade där. Och inte bara det, genmodifieringar och framavlandet av helt nya djurformer tillsammans med ett avtrubbat, hänsynslöst mänskligt beteende bäddade för en ny syndaflod, den vattenlösa syndafloden.

Ruggig, men inte helt osannolik om man tänker efter. Belgian Blue, galna kosjukan, den här djurhanteringen som kritiseras ibland, sen glöms det bort tills det kommer nya larm. Och vad vet man vad det finns för mer skumt i maten vi äter? Inte heller vilka grönsaker som helst är OK, nu måste vi tänka på miljöpåverkan vid transporter och odlingen i växthus.

Nej, jag är inte vegetarian än, men mitt nya motto är ett bestämt: Ät mindre kött!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar