söndag 11 december 2011

Arbetshelg med Wordfeud

Jag bygger och snickrar inte så mycket själv nu för tiden, men det är kul att hjälpa andra som t.ex. den här helgen. 

Ett av de roligaste byggjobben jag vet är att lägga parkettgolv, ett av de tråkigaste jag vet är att montera dörrar. Golv har jag lagt flera hundra kvadratmeter och det blir alltid bra, dörrar har jag monterat 6-7 stycken och det blir aldrig bra.

Att lägga golv är tom lättare nu än för 25 år sen. Då fick man ibland kämpa för att det inte skulle bli skarvar, det slapp vi idag. Är man två och väl kommer igång har man fullt sjå att bara springa och hämta mer golvplank känns det som och öppna nya paket, så fort går det. Sista biten är lite kruxig och rören vid elementen är också lite besvärliga, men annars är det lätt som en plätt. Och det blir ju så himla fint.      

Men dörrarna var lika svåra som det brukar vara tills Andreas skaffade bättre karmskruv. Vi gjorde några tavlor som man inte behöver gå in på här, men dörrkarmarna kom upp till slut i alla fall. Tre kvar, dom tar vi på julafton. Men jag får inte in i min lilla skalle hur man ska justera karmarna så att det blir räta vinklar. Gör man så som jag tycker är rätt så blir det fel. Man ska visst göra tvärtom, det är väl dumt. Det borde finnas enkla snickarkurser för amatörer där man lär sig såna där enkla saker. 

Men vi jobbade intensivt och fick mycket gjort, jag kommer att somna ovaggad ikväll. Ja, jag måste göra mitt nästa drag på Wordfeud förstås innan jag somnar, det var en annan behållning under den här helgen, att äntligen komma igång med det beroendeframkallande spelet. Jag tror leder mot Elisabeth, men hon har knappat in oroväckande mycket på försprånget.               

1 kommentar:

  1. Tack för hjälpen!! Både med golvet och att komma igång med min nya sysselsättning.

    SvaraRadera