måndag 28 november 2011

Konstvandring i Sollentuna

Vädret inbjöd inte till julmarknader, vi gick på konstvandring till Edsvik Konsthall i stället - riktigt givande!

Typiskt Odd Nerdrum  
Jag är absolut ingen konstkännare, det är bara alltid kul att titta på konst. Odd Nerdrum var den första vi kollade på, monumentala, groteska självporträtt och bilder på misshandlade djur. Ingen glädjespridare, men intressant. Bara det var värt entrépengen. "Figurativ kitsch-konstnär" kallar han sig själv.

Och typiskt Bo Ljung

Sen var det en utställning med Bo Ljung, helt annan stil men där fanns det gott om tavlor som man själv kunde ha på väggen, men dom var lite för dyra för mig.

Foto: Oscar ChristenssonTill sist kollade vi in motorcykelmuseet  med 120 motorcyklar från slutet av 1800-talet fram till nutid, en höjdare det också, och dom här motorcyklarna var rena konstverken dom också. Jag som har MC-körkort borde ha satsat på en knarr när jag blev panschis, men nu tror jag det är lite väl sent. Men snygga var dom.



Med fin utsikt mot Edsviken
Så till sist tittade vi på några fantastiska konstverk utanför konsthallen, granitkonstverk av Keizu Ushio. Han hugger fantastiska konstverk enligt möbiusbandet. Det visste jag inte vad det var tidigare. Passa på att trycka på länken och läs på lite. Dessutom hugger han banden dubbla, två band flätade i varandra! Så fantastiskt att Calle trodde det var gjutet i betong, men det var faktiskt hugget i sten! Om ett år far stenarna vidare till Australien, jag måste dit en gång till innan dess och låta mig imponeras av en fantastisk stenkonstnär.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar