torsdag 13 oktober 2011

Souvenirjägare idag

Jag kunde inte låta bli att ta med mig några godbitar hem från bastun i Kristiansborgsbadet idag. Stora bastun, den vänstra på bilden, är stängd för ombyggnad, men den lilla till höger är OK just nu.

Helt ombyggda för ett år sen har dom sen varit avstängda ett par tre gånger för större och mindre reparationer. Oftast träreparationer, bastulavarna och räckena runt aggregaten. Och nu är det alltså dags igen.

Finn två fel...
Då passade jag på att sno med mig några bitar som minne och exempel hur snickare jobbar nu för tiden. Nu hade den stora laven brakat ihop. Måste orka bära 4-500 kilo per lave när det är fullt av fullvuxna gubbar där, och ett gäng grabbar kan vara väl så tunga dom också om dom hoppar och stojar lite.

Biten som spruckit var skruvad en halv cm från kanten och den andra biten var spikad med spik tunnare än 1 mm. Dekorspik jag inte ens använder till att spika lister hade snickarna använt i bastun.

Det kan ju varit nyutbildade snickare som gjort det här som sitt första jobb, och då är det ju Björklunds fel, men var dom lite äldre så får jag skylla på Östros och Göran Persson m.fl.

Precis när jag snott mina souvenirer kom två breda killar in i bastun för att en gång för alla laga vår bastu. Båda var nog 55 och gick snickarlinjen för 40 år sen. Då var Ingvar Carlsson utbildningsminister så nu kan vi vara lugna. Nu kommer bastun att hålla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar