måndag 3 oktober 2011

Skördefest i Stentorpet

Planterades i maj
Nu har vi skördat mitt Rubinola-träd. Eller mitt förresten, Margareta köpte det och Annika o Calle betalade, men det var ju jag som hade föreslagit just ett Rubinola, så jag ser det lite som just mitt. Och det planterades på min födelsedag 2011. Mitt Rubinola-träd kommer jag alltid att säga.

Hur som helst så var det förnämligt pollinerat på Ulriksdals handelsträdgård så det satt redan ett par äpplen på trädet, och ett fick gå färdigt som jag bevakat under sommaren från barnbarnas lekar. En gång var trädet stolpe i fotbollsmålet.

Ett äpple fick växa till sig
"Vakta det med ditt liv" har jag sagt när jag inte själv kunnat sitta på vakt, men  riktigt, riktigt har jag inte litat på nån. Värst illa ute var det visst när en utböling, Svante 2 år, var på väg mot trädet med en konstig blick, men Elisabeth var snabb den gången.
Skördat 2 oktober

Så i söndags innan vi åkte hem till Västerås hade vi skördefest då vi högtidligt plockade in hela skörden. Vi delade skörden rättvist, och för säkerhets skull vi åt upp den också direkt. Kanske jag fick lite mer, men det ser jag för det mesta som rättvist, och det smakade bra, men inte riktigt som jag minns Kiviks-äpplena som jag köpte i affären förra året. Här uppe i Sala kanske dom inte får riktigt lika mycket sol som i Skåne, eller så ska dom ligga till sig nån månad efter skörden innan dom blir så där riktigt goda.

Men en fin skördefest hade vi.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar