lördag 1 oktober 2011

Nyheter på Facebook

"Ett köttberg" sa Nuder,
men nu aktiva på Facebook
Jag har inte använt Facebook så mycket mer än att jag tittar in där lite då och då och skriver en liten kommentar ibland.Jag har för få vänner där som är aktiva, förutom egna familjen, så jag har inte varit så aktiv där själv. Men nu har det kommit lite nyheter där som har varit bra och som gjort mig med FB-aktiv.

"Proteststorm mot Facebook" har jag läst i tidningsrubriker, och kanske jag inte hängt med i allt vad man i så fall protesterar mot. Det finns kanske sånt som är dumt som jag inte sett än, och möjligen att FB har blivit lite för stora och ska bygga in allt där, men annars är det nog bara det gamla vanliga att det är bra tidningsnyheter när man kan gnälla på Facebook. Och den som inte gillar nyheterna kan ju strunta i Facebook.

Men för någon vecka sen tog jag över som administrator i en avsomnad FB-grupp med 220 passiva medlemmar, och skrev några inlägg och nu på ett par dar så är diskussionen i full gång, det ramlar in bilder, historier, åsikter. Man trycker på "Gilla"-knappen hej vilt och kommer med förslag. Flera bor i Spanien, nån i USA, en i Finland etc., men vi har mycket gemensamt vi 40-talister.

För det är FB-gruppen "40-talister på Facebook" som vaknat till liv. Lite har jag bidragit själv, men mest beror det nog på hur Facebook hanterar grupper att gruppens medlemmar vaknat till liv.

Av 223 passiva medlemmar blev det plötsligt 50 aktiva som törs skriva några rader och åtminstone kommentera vad andra har skrivit, och jag är säker att många av dom andra är inne och läser och har ett visst nöje av det.

"Det var bättre förr" brukar jag köra med själv ibland, och det finns mycket man kan kritisera Facebook för, men det är lite rörarande när unga FB-användare går ut i en proteststorm mot FB-nyheter, även om "förr" då var för ett par veckor sen. Men FB-nyheterna satte fart på oss 40-talister, och det var väl bra.
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar