söndag 16 oktober 2011

Alla är en fotograf

Carl Johan de Geer är lätt att gilla och igår hörde jag honom prata om ett pågående projekt på Moderna Museet med vardagsbilder. Det ska jag vara med på. Jag ska skicka in några bilder.

Vardagsbild: Mitt skrivbord
Precis det var ett projekt jag själv tänkte på en gång i tiden när jag köpte en Super 8-kamera. Ta vardagsfilmer var min tanke! Delvis blev det väl så, men inte alls som jag tänkte, och det är en irreparabel miss. Gjort är gjort. Tiden har flytt.

För hur många bilder tar man inte på födelsekalaset, semesterresan, utflykten och sånt. Kul det också, men nu hade jag velat ha haft några bilder från jobbet, när jag mekade med bilen, bilder på skrivbordet, kanske trapphuset i första lägenheten, styrelsemötet i dansklubben etc. Föräldramötet. I MM:s utställning kan allt platsa, jag ska skicka in lite bilder - gör det du också!

Och en händelse som ser ut som en tanke:  Sedan 2009-04-18 pågår en dokumentering på min bildblogg av vardagsbilder! Carl Johan - din tanke var god, men du är inte ensam! Allt sen den dagen har jag tagit 5-10 bilder i veckan "Utsikt från Mobilen, Några vardagsbilder med mobilkameran"   Och det roliga med den bloggen är att den nu visas i ett nytt överskådligt format där ev. bloggtittare själva kan ändra hur bilderna ska visas. Standard är Flipcard, men Mosaic är fint det också. Eller kanske Magazine? Ja dom är bra allihopa.

Det blir en tidsresa att leta sig bakåt i en sån blogg. Jag brukar ta den turen ibland. Och det är klart att Moderna Museet ska få några av mina mästerverk också.



    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar