onsdag 7 september 2011

Bastusnack med stil och klass

Utan tvekan håller diskussionerna i herrbastun på onsdagsförmiddagarna på Kristiansborgsbadet i Västerås hög klass. Kanske världsklass. Vi ska i alla fall lösa ett världsproblem. Energin.

Ni + H blir Cu och en massa energi!
När andra diskuterar vädret eller senaste fotbollsresultatet diskuterar vi Kall fusion, svaret på hela världens energiproblem. Och vi går seriöst tillväga. Jag fick på mailen idag ett par länkar till diverse sidor som jag fått i uppdrag att läsa på inför nästa inför nästa bastuträff, jag har veckan på mig.

Det är ganska enkelt egentligen som man ser på bilden till höger. I stället för olja så kör vi med nickel som det finns gott om och ett hundradels gram nickel skulle räcka för all energi en svensk gör av med på ett år jämfört med de 5 ton olja som medelsvensken nu gör av med.

En gammal teori som nu ett par italienare, Andrea Rossi och Sergio Focardi, har visat i praktiken sägs det, och jag lurar på att satsa det lilla som är kvar efter senaste börsfallen i italienska aktier, det måste väl vara vattentätt?

Eller kanske inte, men jag har skummat runt lite nu på nätet, kollat några filmer på Youtube, läst lite bloggar och artiklar och det är spännande. Stig F och Stig P i bastugänget är dom som kan mest, men jag ska läsa på så mycket jag orkar så jag kan lägga mig i diskussionen. Dom här italienarna har i alla fall patent på sin upptäckt så med lite tur får man höra mer om det. Eller är det bara alkemi i ny tappning.

Det får vara hur som helst, nu har vi något att prata om hela hösten åtminstone. Kall fusion i en varm bastu.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar