lördag 3 september 2011

40-talsmusiken rockar fett

The 1940s UK Raidio Station for 1940s Music and News
Den musik man börjar lyssna på som ung brukar man hänga fast vid, och visst är väl 60-talsmusiken nummer ett, men nu har jag fastnat för 40-talet och The UK 1940s Radio Station.



Jag lyssnade väl  inte så aktivt på musik under det decenniet, jag var knappt torr bakom öronen då, men nu hittade jag den här engelska kanalen på Internet med bara 40-talsmusik varvat med autentiska radiotal från kriget och man bara smälter. Radion har stått på i två dagar nu med Frank Sinatra, Judy Garland och massor av engelska artister jag inte kan namnet på men som är så himla bra. Swing, jive och storband.

Och George Formby med sin ukulele och roliga texter. Han är underbar!

England är kanske extra fixerade vid 40-talet, men jag hittar en massa svenskt 40-tal också när jag kikar runt på nätet. Det finns många 40-talscaféer där några också spelar 40-talsmusik så det är inte bara jag som trillat dit på gammal nostalgi.

Och Björn Skifs "Andra Decennier" - vilken musik! Men där börjar det bli lite 50-tal också, men det är inte sämre det. Jag fortsätter några dar till med min engelska radiokanal med 40-talsmusik, sen finns det säkert en massa kanaler med 50-talsmusik också som jag kan fortsätta med på min Squeezebox.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar