onsdag 24 augusti 2011

Vägbygget vid Rinkeby


Första spadtaget
Byggstart 2009

Det var lite bökigt idag att ta sig förbi Tensta o Rinkeby, men det kommer att bli fint när det blir färdigt.

Och jag kollade lite nu på nätet och ser att det kommer nog bli lite bökigt ett bra tag till, nya vägen blir inte klar förrän 2015. Den här biten har varit en propp så länge när man tar bilen till Stockholm, så det är fint att dom är igång, och vilket projekt! 50.000 bilar åker där varje dag, och dom ska ju komma fram varje dag även när dom bygger, så att det är lite trångt och bökigt ibland är ju inte så konstigt.

Skiss över Trafikplats Rissne
Rissne 2015
Men jag blir alltid imponerad av såna här projekt till skillnad från aldrig så stora IT-projekt och annat där man går och bubbar på sina pärmar och sliter byxbaken på trista möten. Som jag själv roade mig med en gång. Bara grushögen som dom skottat upp gorde att jag tappade hakan, hur hade dom fått till den?

Det brukar proppa till några km innan Hjulsta och sen blir det bara värre. Tänk så mycket man har setat i bilköer på den här vägen, men år 2015 efter sex års byggande och fyra miljarder kommer det att bli 9 km motorväg och det kommer att bli väldigt mycket lättare att ta sig in till Stockholm från Västerås-hållet. Bara det att sen går det väl 20-25 år så är köer och igenproppat igen - hur mycket man än bygger ökar ju bara trafiken, men det problemet den gången drabbar inte mig. Jag är nöjd med vägen som kommer att vara klar 2015.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar