lördag 30 juli 2011

Man tappar lusten ibland

Oslo Domkirke
Det har varit tomt här på bloggen sen terroristattacken i Oslo och på Utøya den 22 juli av den där högerextremisten Breivik. Jag blev så tagen av det så jag har inte haft nån lust att knappa på datorn den här veckan. 

Flera dar såg jag bara nyheter, helst då sändningarna från NRK. När det händer nåt så här hemskt vill man bara se allt, och så imponerad man blir av norrmännen och politiker som Stoltenberg som inte pratade om hämnd utan mer öppenhet och mer demokrati. Islamofobi och andra invandrarfientliga åsikter ska inte få ta över.

Mycket bra har sagts efteråt av andra också om att agera mot främlingsfientlighet, men mycket dumt också, av några Sverigedemokrater framför allt, men det var inte förvånande. Jag läste nu några rader av Mona Sahlin som hon skrev dels timmarna efter dådet och dels någon dag efter händelsen. Fina, lugna, empatiska inlägg, men oroväckande många kommentarer till hennes inlägg fortsätter som vanligt: "billigt, enfaldigt, du fattar ingenting etc", det kan ju göra att man blir lite orolig. Och Fredrik Reinfeldt har varit väldigt frånvarande, det var dumt.

I kväll såg vi den fina minneskonserten från Oslo Domkirke. Bland mycket fint var Björn Eidsvåg och "Eg ser"  och Ingebjørg Bratland "Til ungdommen". Det var så stämningsfullt så nu kan jag öppna bloggen igen och hoppas att aldrig mer barn och ungdomar ska råka ut för något tillnärmelsevis så otäckt på ett sommarläger.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar