lördag 16 juli 2011

Det var kvalitet på grejorna på 50-talet

Det blev våfflor till lunch idag, gräddade i vårt järn från mitten av 50-talet! Vilken kvalitet!

Köpt på avbetalning på Eklunds, gamla specieriaffären på Norrbygatan i Sala, men det håller än, t.o.m. sladden är original. Järnet blev sen använt i många år i en 4-barnsfamilj och sedan många år av oss här i sommarstugan. Efter snart 60 år fungerar det fortfarande lika bra som när det var nytt.

Själva har vi säkert avverkat 4-5 våffeljärn som håller några år, lagom över garantitiden, rätt vanligt nuförtiden. Moderna elgrejor brukar ha bra kort livslängd, men pannkakslaggen fungerar skapligt fortfarande.  

Så tänker man på allt annat från 50-talet som fungerade så bra, men som man gjorde sig av med bara för att det skulle vara nytt.

Jag som var så rädd om mina leksaker, tänk om jag sparat min lilla ljusblå leksaksbil med rattväxel, den hade fungerat fortfarande och säkert varit riktigt dyrbar. Den lilla vita radion skulle jag velat ha haft kvar, den var så snygg. Och den lilla gula barncykeln utan fotbroms som halva Jakobsberg lärde sig cykla på. Vilka grejor och vilka minnen!
 
50-talsfilmer håller fortfarande stilen och musiken förstås - och bilarna... Och våfflorna idag blev riktigt goda, tur att vi i alla fall har en 50-talare kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar