söndag 12 juni 2011

SMS-språk och förkortningar

"Med risk för att låta som min egen farfar men vad betyder denna smiley <3  " undrade en tjej på nätet.

SMS-förkortningar och smileys är jag rätt dålig på. Och skriver man bara 2-3 SMS per vecka är det inte så viktigt heller att kunna såna förkortningar.


Och varje yrke har nog sina förkortningar som är obegripliga för andra och vi hade massor på IBM som hade rykte om sig att gödsla med treställiga förkortningar - BAM, BOM, DCW, FRU och allt vad vi svängde oss med. Häromdan hörde jag ETA, en förkortning jag inte kände till och aldrig haft behov av att använda tidigare. Redan glömd.

Men i Facebook har jag sett en litet tecken som blivit så vanligt på sista tiden och som jag funderat över, <3 som inte var självklart för mig mer än att det nog var något positivt. Det var jag tvungen att lära mig och googlade förstås, och som jag trodde det finns massor av tolkningar, många rätt roliga och några kan jag inte nämna här i en respekterad blogg. Men nu vet iaf jag vad det normalt anses betyda. Dt e f1 ql att kunna lite sånt. Bsdv.

POK önskar bloggaren sts i Västerås.
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar