måndag 16 maj 2011

The Genius of Ray Charles

Jag känner mig lite salig i kväll. Jag såg just ett kanonprogram på Axess TV, Amerikas Musikaliska Mästare del 3. I kväll hade dom kommit fram till Ray Charles.

Min första Ray Charles-skiva
Jag var bara 15 när jag läste om en sångare med ett så tufft namn, Ray Charles.Bara på grund av namnet och helt osett och helt ohört beställde jag en LP, The Genius of Ray Charles, och sen var jag fast - jag köpte alla hans skivor. Ray var sen  den stora ungdomsidolen för mig - större än Elvis. Och vilken lycka när jag i juni 1962 fick höra och se honom spela på Gröna Lund. Att vi sen fick gå brandvakt i Stockholm och vänta på morgontåget kl 6 hem till Västerås var det värt.

Filmen "Ray" häromåret var en kanonfilm som jag ska ta och se om, men det här programmet handlade mest om hans musik och var nästan bättre, det är så sällan man ser något om honom på TV och hans musik spelas ju aldrig på radio nu för tiden.

Nu var det längesen jag lyssnade på Ray så det blev nästan samma kick som jag fick som 15-åring.

  Ray Charles - I can´t stop loving you!









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar