torsdag 21 april 2011

Tankar i motionsspåret

Tredje rundan på fyra dar, jag ska vara i form till Stockholm Marathon fast vintern varit lång och svår.

I dag kunde jag inte låta bli att tänka lite extra på järnvägen - blir det en ny sträckning inom 5-7 år.

Jag har så många fina joggingrundor, vilka kommer att försvinna? Allra finast är det längs med vallen mot Olof Jons Damm, men den biten kan inte påverkas.

Men sen in i skogen kan nya spåret komma att gå enligt norra alternativet. Det är inte så många hus där, så det kanske påverkar minst. Några kantarellställen ryker förstås men jag har fleroch jag kan nog hitta bra alternativa joggingsträckor. Jag hoppas nog på på norra alternativet tror jag.

Men det södra alternativet verkar just nu vara det första alternativet, och det gillar jag inte alls. Rakt igenom bondens fina äng där Macken går och betar på somrarna, rakt över den fina landsvägen med 30-40-talskänsla. Här gick vägen från Stockholm upp till Dalarna i gamla tider, nu är det vår vägförening som står för skötseln, och den ska kanske klyvas av Dalabanan för att minska pendlingstiden ner till Stockholm. Grossmossen med tranorna kommer också att påverkas.

Jag är kluven. Visst måste utvecklingen gå vidare, men så kommer man ner på detaljer när man själv blir drabbad och då är det inte lika roligt. Jag har några år kvar att fundera i mina gamla motionsspår innan tåget kommer över ängen- det tar nog bra många år innan man har bestämt sig och kommer igång.                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar