tisdag 19 april 2011

Satsa på järnvägen

Normalt brukar jag tycka så, men efter gårdagens möte i vägföreningen för Viksberg/Stentorpet vet jag inte vad jag ska tycka.

Järnvägen genom Dalarna till Stockholm, Dalabanan, tangerar oss och området för vår vägförening. Nu måste den rustas upp, och för att spara 2 minuter här och 3 minuter där måste den rätas ut. Två timmar till Stockholm är målet med rakare spår och med snabbare tåg. Och visst är det en bra tanke, det måste jag erkänna.

Farfar längst till vänster
Bara det att då kan tåget komma att gå rakt genom vår fridfulla fritidsidyll på en ny sträckning mellan bonden och biodlarn. Dom har kommit en bra bit med planeringen redan, men det var först igår jag hörde något om'et och inga beslut är tagna än. Och det finns ett alternativ till, men dom som blir drabbade med det alternativet blir väl inte så glada dom heller. Plats för protestlistor, överklaganden och förhalningar så nog tar det väl 3-4-5 år innan det börjar byggas. Men inte hade jag kunnat tro det här.

En bra sak är att projektet inte är finansierat än, och nuvarande regering är ju inte så överdrivet inne på järnvägssatsningar. Känner jag Borg och Reinfeldt rätt så satsar dom hellre på skattesänkningar för dom som inte behöver det före satsningar på järnvägen - vår räddning? Hoppas det blir bra, jag förstår behovet, undrar bara vad farfar skulle tänkt, han var järnvägspionjär och jobbade massor på sträckan som nu kanske läggs ner.

            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar