måndag 4 april 2011

Olbers paradox

Astronomikursen hos Pensionärsuniversitetet är redan slut, idag var det rätt avancerat.
File:Olber's Paradox - All Points.gif
Olbers paradox

Varför är det mörkt på natten, det var dagens fundering.Det är inte så självklart som man kan tro. Det beror inte bara på att man släckt sänglampan. Med oändligt många stjärnor borde det vara ljust på himlen även när det är natt hos oss, Olbers paradox. 

Men såna här teoretiska funderingar blir lite för svåra gör mig, jag bara ser lite fundersam ut och tänker att dom andra inte förstår så mycket mer dom heller. Jo några som väl har jobbat lite mer med sånt här har ställt frågor som låtit rätt bra och magister Alf Borgström har haft svar på det mesta men inte allt han heller. 

Idag räknade vi ut avstånd till stjärnor, och det förstår jag nu lite mer av att det går att göra rätt hyfsat även när det blir miljoner ljusår, kanske miljarder. Men man får använda logaritmer och sinuskurvor och avancerade beräkningar av en massa sorter som är långt mer avancerade än jag nånsin kom i närheten av under skoltiden. Och än mindre nu på en sexgångerskurs hos Pensionärsuniversitet.

Men riktigt kul ändå. Som grabb satt man ofta och funderade på det där med vad som skulle finnas där universum tar slut, men den frågan har vi inte tagit upp på kursen. I Wikipedia står att universum kan vara oändligt eller ändligt men utan ände - det låter väl också som en paradox.

Kanske tur att astronomikursen är slut, men nog ska jag fortsätta kolla på stjärnorna.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar