tisdag 26 april 2011

Min favoritrunda

Det här är en av mina absoluta favoritrundor. 17,33 kilometer med start och mål i Stentorpet, Sala. Jag sprang den idag. Uppe tidigt för en morgonrunda, men regnet gav sig inte förrän framåt 10, så det blev en förmiddagsrunda.

Nya hopptornet är klart
Först genom Svasslaskogen där jag (som vanligt) mötte Gunnar som var ute och gick. Ryggen gör att han måste röra på sig så mycket. Så förbi Gullbacken (där man alltid blir utskälld av några hundar) och strax därefter hade det kommit upp en nybyggd villa under vintern. Riktigt snygg och ligger så fint med fri sikt ut över slätten.

Runt Höns-Gummans väg i Stampers finns det också många fina hus. Ett riktigt trevligt område så nära det pulserande stadslivet i Sala City.

Här ska vi äta i sommar
Men allra finast är det längs med Måns-Olsvägen ner mot Sandviken i södra Långforsen. Där skulle jag gärna bo och där är det ännu närmre ner till Centrum om man tar cykeln längs med Gröna Gången. Nere vid restaurangen och badet var jag tvungen att stanna en stund, ta några bilder och bara kolla en stund, det är så fint där. Hopptornet ska jag inviga med en dubbel Mollbergare med skruv från 10:an i sommar och sen firar jag med en Månsis Speziale på restaurangen. Så följer man Gröna Gången norrut en bit längs med sjön innan det blir en bit längs landsvägen och spurten hem mot Stentorpet.

Några rekordtider blir det inte mer, men jag tar ofta tid ändå. I dag med en ny app till mobilen, Endomondo, som tyvärr då och då trodde jag hade stannat fast jag kämpade på med 7 min/km, riktigt anständig fart för en 67:åring. Får nog leta upp en snällare app.

En fin tvåtimmarsrunda blev det i alla fall.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar