söndag 3 april 2011

Cabaret Olrog

Jazzens Vänner bjöd på ett kul program idag i Västerås Konserthus, kabaret med visor av Ulf Peder Olrog. Riktigt kul.

Olrogs visor var egentligen lite före min tid men jag gillar sån där musik. Töntigt kanske nån tycker, men genialt tycker jag. Enkla rytmer och lättrallade melodier men fyndiga texter. Inte vilken kompositör som helst som kan få med ett sånt här ord i en text: municipalsamhälls-jeunesse-doréetore. Visst var det för lite sånger om det i melodifestivalen härom sist. Och det i en visa med en liten fin melodi, Violen från Flen. Det är Povel Ramel, Owe Thörnqvist och såna där ordekvilibrister som klarar det, men det finns knappt några såna nu längre. Men jag gillar sånt.

Musik och sånger från 40-50-talet men inte bortglömda än. Så sent som förra veckan såg jag en av Olrogs textrader i dotterns Twitter: Se Sundbyberg och sedan dö.... skrev hon - undrar om hon visste vem som var pappa till dom raderna.


Resultat av plöjningstävlan hamnade i riksdan, Bondeförbundet tyckte inte det var roligt att sjunga så om folk på landet, jag bjuder på ett litet smakprov:

Programmet leddes av Christer Åsberg, också en sån typ i min smak. Roliga, intelligenta skämt. Lite underfundig humor. Gamla gubbar kanske nån skulle säga, men det här var riktigt trevligt, jag ska nog lyssna igenom lite Olrog-visor  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar