fredag 8 april 2011

Hola senõr!

"Hola, pero no, yo no hablo Espanõl, es un muy dificil idioma" svarade jag.

Jag blev tilltalad på spanska idag vid biltvätten. Det var Lasse, en gammal kurskamrat från spanskan. Jag  började med spanska som en kvällskurs för sju år sen, och sen kämpade jag på år efter år tills jag efter fem år satte på mig hatten och tackade för mig, men Lasse fortsatte att kämpa.

Det var kul med spanskan med trevlig stämning på kursen, men magistern blev för gammal och virrig, till slut lärde jag mig ingenting. Jag gick kvar 3-4 terminer extra á 8-900 kronor för att var snäll mot magistern och inte spräcka gruppen, men orkade inte till slut, och nu berättade Lasse att vid avslutningen härom veckan orkade inte magistern heller, han blev sjuk så nu är det nog slut på kursen för dom andra också.

Jag sitter kvar!
Av en annan elev hörde jag att magistern satt och somnade mitt under lektionen. Det gäller att sluta i tid så dom inte behöver bära bort en, det gäller nog alla vare sig man är spansklärare, datalärare eller diktator i Libyen. Eller ifrågasatt ledare för centern, kristdemokraterna eller vänstern. Det är bara Berlusconi som aldrig kommer på tanken att han ska dra sig tillbaka.

Men jag är så lättpåverkad så jag fick en knuff idag av Lasse. Troligen kommer jag nog aldrig att prata spanska med andalusisk dialekt, men nog sjutton ska jag väl kunna lära mig att fråga vad en pilsner kostar i alla fall, så det blir allt en fortsättning på spanskan i höst. För en annan lärare även om min gamla var en riktigt hyvens gubbe. Och jag har tom en mp3-kurs som jag kan ladda in i mobilen och lyssna på i sommar så jag friskar upp det lilla jag kan. Vilken tur att jag stötte på Lasse idag!       

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar