söndag 13 mars 2011

Ensamma på söndagspromenaden

Det var så kladdigt på vägarna runt Stentorpet idag så vi tog promenaden Downtown nere i Sala City.

Paradgatan, Norrbygatan
Vädret var väl inte det bästa, men ändå. Det var otroligt så tomt det var. Digerdöden?

Men så pratade vi lite om'et och kom fram till att det nog är så här det ser ut i alla småstäder, inte bara i Sala. Och inte bara i Sverige.

När vi varit på semester och gått runt i små landsortsstäder har det nog varit precis likadant. Jag minns tom att vi en gång gick alldeles ensamma i en landsortsstad i det tättbefolkade Holland en söndagseftermiddag i skön sommarvärme. Vi hade en spöklik känsla av digerdöden där också, minns jag . Så det är orättvist att rynka på näsan bara åt  Sala. Och dom små semesteridyllerna, dom är nog bra tomma dom också när säsongen är över.

Stora Torget
Och för den delen kan det vara rätt tomt en söndagskväll i Västerås också. Vi käkar ibland ute på söndagskvällen när vi kommer hem till stan och sitter ofta nästan ensamma på restaurangerna där.

Men i mataffärn var det fullt med folk som vanligt.            

2 kommentarer:

  1. Försökte precis ringa, men jag antar att ni är på söndagsmiddag på någon ödslig Västerås-restaurang ikväll. Kan meddela att folket var på Vildmarksmässa i Stockholm, för där var det allt annat än folktomt idag!

    SvaraRadera
  2. Då vet jag var folket var - men hur hittade dom dit? Jag hittade ingen vägbeskrivning på hemsidan, men det kanske var jag som var dålig att leta...

    SvaraRadera