måndag 7 mars 2011

En av våra bästa helger i Stentorpet

Jag vet inte hur ofta vi sagt det när vi åkt hem därifrån, men ofta är det, nästan "Hver gang". Och det här var en extra fin helg - mycket TV-tittande från Holmenkollen och Vasaloppet och utförsåkning och skidskytte och hockey och....

Men framför allt mycket utesportande också, det måste bli några rader om vår söndagsskidtur till Helgonmossen. På ishala bilvägar tog vi oss Järndammen i skogen nån mil utanför Sala. Där tog vi spåret genom en gles tallskog mot Helgonmossen. Mötte nästan genast ett ungt par som just sett tre älgar passera spåret, synd att vi missade det, men det tar vi igen på älgsafari framåt sommarn.

Lite trög skidåkning med mycket barr i spåren - det hade varit bättre att åka en liten omväg på sjön och myren. Men det var så fint i skogen och jag hade svårt att hålla Margaretas tempo, hon är en mycket bättre skidåkare än jag med ett naturligt driv, jag får kämpa mycket mer. Hade hon bara velat hade hon lätt tagit mig i Vasaloppsspåret.

Så kommer man ut på Helgonmossen som egentligen är en sjö, tror jag. Riktigt riktigt vackert i marssolen. Några skoterspår går över mossen (sjön?) och ett skidspår går runt hela härligheten. Vi såg på håll en skidlöpare och ett sportflygplan åkte sakta över skogen, annars var vi alldeles ensamma. På andra sidan mossen tog vi den obligatoriska apelsinpausen, drack lite vatten och njöt en stund i solen.

Ligger snön kvar några veckor så måste vi ta oss tillbaka hit och köra lite mer på Helgonmossen.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar