fredag 25 februari 2011

Ip-telefonen fungerade inte i dag

Det gick inte att ringa till vår IP-telefon i stugan i dag. Men mobilerna fungerade som tur var.

Felet var ovanligt lättlöst, kontakten till IP-dosan, vad den nu heter, var inte riktigt inskjuten, den hade bara glidit ur vägguttaget. Och det var lika bra att det hände, nu kom jag att se hur det ser ut under skrivbordet - jag har länge tänkt göra om lite med kontakterna i våran lilla datahörna i Stentorpet, jag behöver göra kopplingarna lite snyggare. Nu ska jag ta tag i det.

När jag räknar kontakterna där bakom skrivbordet hittar jag, förutom ett ormbo av kablar, hela 12 kontakter! Så det har blivit - inte undra på att elräkningen är lite väl stor ibland.

Dator och skärm, trådlösa telefonen och IP-dosan, gatewayen för bredbandet, högtalarna, radion, skrivaren, sändaren för trådlösa högtalarna och så tre lampor - jag tror jag fick med alla tolv. Och vid TV:n har vi 5 manicker med kontakter, TV:n, DVD:n, video, digitalboxen och en lampa - i en sommarstuga! Har vi dragit på för mycket, man kanske bara borde ha en batteriradio och ett par lampor här och nöja sig med det.

Men vi är ju nästan mer här i sommarstugan än i lägenheten hemma i stan så vill man ju ha det lite modernt. Men när jag gör om ska jag i alla fall se till att man kan slå av allt onödigt lite enklare så dom inte står standby i onödan.

Så kan jag inte låta bli att undra hur länge det kommer att dröja innan trådlös el blir ett faktum. Sladdar, sladdar och kontakter - det blir nog omodernt en gång.            
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar