lördag 19 februari 2011

Ett mattips

Ett ämne som saknats i den här bloggen är goda mattips, men nu har jag ett som jag gärna bjuder på.

På löpbandet i torsdags lyssnade jag på P1:s "Meny" som hade 70-talstema. Det var många fina klassiska maträtter dom tipsade om men de flesta var för avancerade för att jag ska kunna föra dom vidare.

Men en var så läcker att jag tom låg och drömde om den nu på morgonen. Ett tecken - det var nog meningen att jag skulle ta upp den här i bloggen, och om jag får igång bilen idag (-24 nu på morgonen) så ska jag ta mig till Konsum och köpa det som behövs.

Gör så här:

1. Tag en burk konserverade päron.
2. Öppna burken och ta ur päronen
3. Sätt ugnen på 200 grader
4. Lägg päronhalvor med runda sidan uppåt (viktigt!) i en ugnsfast form.
5. Lägg en bit After Eight på varje päronhalva.
6. Gratinera i ugnen i 10 minuter
7. Servera med glass eller grädde

Och voi-lá, du har tillagat en klassisk 70-talsefterrätt! För god att glömmas bort! Den ska jag bjuda Clea o Natan på idag (om det ordnar sig med bilen alltså...) Och blir det lyckat så får jag nog öppna en ny blogg med mattips som komplement till mina andra tre bloggar, Utsikt från spiselhällen kanske?  
    

1 kommentar:

  1. Har du sett recepten på den här sidan: http://denbrunamaten.se/ Mycket roligt! // AÖW

    SvaraRadera