onsdag 9 februari 2011

Bastun igen - vilket fusk.

Båda var avstängda ett tag 
Jag har skrivit förr om nya bastun på Kristiansborgsbadet, ny är det dags igen. Finns det inga riktiga yrkesmän längre.


Den 50-åriga bastun skulle rustas upp och det blev riktigt snyggt till en början. Ljust och fint. Men redan efter några månader var båda avstängda, dom var alldeles för dåligt byggda. Skyddet runt aggregaten rasade ihop och bastulavarna tålde inte att man att satt på dom.

Idag var dom reparerade - men hur? Bastun var öppen igen, det blir spännande att se för hur länge.

Skyddet runt aggregaten (spikat med listspik) är hopskruvat nu med 7-8 skruvar, "typ små". Så skyddet vickar likadant som förr. 200 rejäla skruvar och lite vinkeljärn skulle behövts - varför frågar dom inte en som vet?

Och nedersta laven svajar betänkligt - 3,5 meter lång sitter den fäst i väggen i vardera änden, minsta småunge begriper att det behövs några ben också. Nä det här tror jag inte på, men hoppas jag har fel.

10-12 seniorer är rätt lugna i bastun, men 10-12 15-åringar är livligare, och det klart att dom ska kunna basta dom också. Jag sätter en tia på att nästa reparation blir innan påsk.

Annars var vi seniorer väldigt hälsosamma i bastun idag. Vår coach Ulrika, 28, berättade på spinningen att hon ska tenta i hälsokost nästa vecka, och oj vad nyttiga alla vi gubbar blev plötsligt. Grönsaker och fisk är det som gäller - alla vill ligga bra till hos coachen. Men jag undrar om inte bra många av oss mest käkar pizza och burgare, det ser nästan så ut.                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar