onsdag 19 januari 2011

Partiledardebatt idag

Årets första blir väl samtidigt den sista för Mona Sahlin och Maria Wetterstrand. Peter Eriksson ser man inte heller fler gånger i såna här sammanhang, och hur länge blir Lars Ohly kvar? Maud Olofsson försvinner nog också innan nästa valrörelse och kanske Göran Hägglund också. Skulle varit kul att ha sett debatten på plats. Men det får bli lite på TV:n efter dagens seniorspinning i stället.

Av en händelse var jag där i Riksdagen för exakt fyra år sen på Göran Perssons sista partiledardebatt. Han var nyopererad i höften och hade kämpigt att ta sig fram till talarstolen. Han fick blommor och blader, tom nån kram och  present (stövlar av Maria W kommer jag ihåg) och snälla avslutningsord av alla, men från läktaren tänkte jag då att det är nog bra tufft att ha såna där jobb. Påpassade, ifrågasatta, utskällda och kritiserade. Alltid vara tillgängliga och alltid säga rätt saker hela tiden, en liten felsägning och det blir rubriker.  

Ja, Maria W har inte varit ifrågasatt senaste åren men nog har Mona S har haft det tuffare än de flesta på den där nivån, hon kanske tycker det blir skönt att kliva åt sidan, vad vet jag?

En massa nya namn och ansikten blir det i alla fall framöver och så ska det väl vara. Nåt som Alf Svensson och Tage Erlander gjorde en gång, att sitta kvar i decennier, det kan ju ingen orka längre. Miljöpartisterna har det kanske lättast med sin gräns på 9 år även om Maria W gärna kunnat få fortsätta ett tag till, och jag kommer att sakna Mona S också, bra med kvinnor i toppen.            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar