torsdag 6 januari 2011

Julen är slut

Trettondan och redan dags att städa bort julen. Vi har haft en fin jul här på Stentorpet, men nu är den slut och vi är här och plockar ner tomtar och ljusstakar. Men det är klart att vi skulle varit på trettondagsbal i stället för att vara här i Stentorpet, men det här var fint det också.

I år hade vi tänkt ha stugan öppen t.o.m. trettonhelgen och stänga igen den sen för att spara el och snöskottarryggarna, men jag tror vi ändrar oss, det är så himla skönt att vara här. Fastän vattnet har frusit i år också.

Jag isolerade vattnet så bra i höstas, och det såg så länge ut att räcka. 10 minus, inga problem. Inte 15 heller. Och inte 20. Det är bra många vintrar vi inte har haft en enda dag så kallt så det är klart jag hoppades att min isolering skulle räcka i år, inte trodde jag den här vintern skulle bli lika kall som förra.

Men så två dagar innan jul smällde det till. På natten gick det ner till minus 30 och på dan var det runt 25. Två dygn i sträck var det så kallt. Så när vi kom hit för att fira jul med sju nattgäster plus oss två plus ytterligare två daggäster så var vattnet fruset! Tablå! Vad skulle vi göra? Ställa in och ta en Sista Minuten till Teneriffa?

Närå! Våra besökare skrämmer man inte så lätt. Vi hämtade vatten på macken och så fick vi strunta i duschen, det var verkligen "No big deal". Förra året frös avloppet också, men det hade vi inga problem med i år, det är nästan bökigare än att vara utan vatten. Och nu kommer det väl att dröja tjugo år innan det blir så här kallt igen, så inte behöver vi väl göra något åt vattnet inför nästa år, eller...?

I morgon skiner solen säger prognosen, då ska vi åka skidor och bara ha det skönt. Nä, nog har vi stugan öppen över resten av vintern, det är värt så mycket så att elen kostar skjortan får man ta. Tomten som lyst så fint över julen  står till midjan i snö nu, och han ska få gå i ide i morgon och vila till nästa jul.

Och till nästa trettonhelg ska jag putsa upp dansskorna och ta med Margareta på Trettondagsbal. Jag läste att det börjar bli alltmer populärt igen, precis som det var när vi var unga. Får jag lov!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar