onsdag 12 januari 2011

Don Carlos i Folkets Hus

Vilken tur att vi såg SVT:s program i går om opera i Folkets Hus. Man behöver en spark i baken ibland.

Vi har 3-400 meter till Metropolitan i New York och till National Theatre i London, men har inte utnyttjat det än. Nu ska det bli av.

Fela!  More than a musical  a Ecstatic Phenomenom!
Vår kulturbiograf Electra i Kopparlunden är med i det här samarbetet med direktsända föreställningar från NY och London, det har jag vetat sedan länge, men aldrig utnyttjat. Jag ser nån udda film ibland på Electra, men nu ska det bli opera också. Och musical.

Redan på torsdag spelar dom Fela och det verkar som det finns biljetter kvar. Nästa program är King Lear också från London - kanske för tungt för mig? Sen blir det "Nixon in China" från Metropolitan, vad kan det vara? En nyskriven opera?

Aida i Verona
Jag har inte sett mycket opera. Har egentligen bara sett den där friluftsföreställningen av Aida  i Verona härom året, men det var en maffig föreställning med 15000 personer i publiken, kanske lite mer tryck än 150 på Electra. Och inte kan jag något om opera heller, men det lär man väl sig.

Metropolitan har jag sett från utsidan, nu ska jag sätta på mig bästa kostymen och se den från insidan också. Men först ska jag gå på musical i London, Fela! på National Theatre.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar