måndag 10 januari 2011

Cafélivet i Västerås

Har cafélivet fått ett uppsving? Eller det kanske alltid har varit hett, det kanske bara är jag som inte tänkt på't. Hur som helst så tog jag en fika på stan idag efter lunch som jag gör rätt ofta nu för tiden.

Jag stämplade in på Espresso House kl 13.57 och då var det för ovanlighetens skull helt tomt där. En liten kaffe med påtår och en bulle och så tänkte jag sitta och titta på folk som gick förbi därinne på Kvarteret Igor. Nästan alltid brukar jag se nån bekant som man kan växla några ord med.

Sköna fåtöljerna var förstås lediga men ganska snart började det komma folk. På 10 minuter var det nästan fullt. Vilken tur att jag hann få fåtöljen. Det här är några som var där:

Först kom några tjejgäng var ute och shoppade tog långfika. Visade varandra vad dom köpt och så där. Och sen kom några killar som satt med byggritningar, fikade och surrade. Dom satt kvar när jag gick.

Några ensamma gubbar, som jag, dök upp. Rätt skönt att sitta ensam ibland så jag sa inget till dom, annars brukar jag försöka snacka lite med andra som också sitter ensamma. En av dom fick snart sällskap av gumman som väl varit och provat kläder på egen hand, sånt känner jag till.

En ung mamma med barnvagn och sina föräldrar tog också en långfika. Dom satt alla tre mest och tittade ner i barnvagnen och log. Säkert första barnet och barnbarnet, men så sitter man gärna även vid sjätte barnbarnet.

Så bakom mig kom proffsen som nästan alltid sitter där, 6-7 italienare och juggar tror jag. Dom pratade svenska så dom var väl från flera länder. Pratar mest - jag tror bara en av dom hade en kaffekopp.

Men det är rätt skönt att sitta så där och kolla lite på folk, men några bekanta såg jag inte idag. Och kl 14.59 lämnade jag in brickan och tackade för mig. Långfika alldeles för mig själv en hel timme! Riktigt skönt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar