söndag 26 december 2010

Det händer mycket på vägen hem från Sala

Dom två senaste gångerna vi åkt hem från Sala har vi kommit precis nån minut efter trafikolyckor. Idag var det nästan vår tur.

Det var inget problem med väglaget, men mörkt  förstås för klockan var framåt halv fem. Vi körde som vanligt rätt försiktigt, och halvägs hem till stan höll det på att gå åt pipsvängen - vi hade en älgko alldeles framför bilen! 20-25 meter framför bilen lufsade hon över och försvann in i skogen på andra sidan vägen. Jag hann bromsa så riktigt nära var det inte, hon hade farten uppe och hann över, men nu är det lite väl mycket som händer på Sala-vägen. 

Strax efter att det här hänt kom en lite gul bil med sportigt utseende och drog om oss i alldeles för hög fart. Han(?) körde om så där obehagligt nära som en del gör och svängde in lite för nära framför oss också och försvann sen i ett moln av snörök. Jag drog nog till med några rätt kraftiga svordomar för att avreagera mig, och då var det rätt skönt att se att när den snabba, sportiga, gula bilen kom fram till fartkameran längst bort på rakan så blixtrade det till, han åkte dit och har dryga (hoppas jag) böter att se fram mot. 

Nog mår man rätt bra av lite skadeglädje. Och jag fortsätter att köra extra försiktigt på väg hem från Sala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar