tisdag 16 november 2010

Ulf Adelsson gjorde mig upprörd idag

Det är inte alltid jag hållit med honom, men idag sa han några bra saker om SJ och underhållet av järnvägarna. Underhållet av järnvägarna är dåligt skött sa han.

Och det säger fru minister Catharina  Elmsäter Svärd också, underhållet är dåligt skött. Och det har varit det länge säger båda, i tjugo år säger dom. Det kan nog vara rätt, och det har ju varit riktigt dålig politik.


SJ, Banverket och nu Trafikverket har sitt ansvar förstås, dom har säkert varit passiva och ska skämmas, men får dom bara allt mindre med pengar så blir det säkert bara sämre och sämre. Underhållet har sjunkit sedan 2004 och fortsätter nu att sjunka.    


Klart man blir upprörd om dom drar ner på underhållet. Visst måste man väl satsa nu då om det har varit så dumt förut och det tycker både Ulf och jag. Det tyckte dom rödgröna  i  höstens val också, men om Alliansen sa nånting om'et över huvud taget minns jag inte. Jag tror inte det. Men nu har dom i alla fall sagt att dom i stället ska minska på anslagen. 700 miljoner mindre till järnvägsunderhållet. Hoppas dom får mycke' skäll för det. 


Man kan ju inte skylla på att det började för tjugo år sen och sen dra ner ytterligare. Det här ska bli spännande se hur man motiverar det. Undrar om Alliansen i stället på nåt konstigt sätt med ordvrängeri kommer att få det till att det i stället är en satsning, ska bli intressant att följa debatten.




     

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar