måndag 29 november 2010

Stjärnklart

Astronomikursen hos Pensionärsuniversitetet är slut och det är mycket som har klarnat om det här med stjärnor. Känns numera solklart.

Magister Alf Borgström har en fortsättningskurs, den har jag precis nu anmält mig till. "Stjärnor, nebulosor och galaxer" heter kursen. Vi ska bl.a. prata om dubbelstjärnor, stjärnornas uppbyggnad och klassbestämning av stjärnor. Vi ska också lära oss beräkna avstånden till stjärnorna, det kan vara bra om man tänkt sig en tur utåt Vintergatan. Och det blir säkert en massa mer.

I dag pratade vi om bl.a. om asteroider och risken för att en sån ska dimpa ner här hos oss. Det har hänt förr och vi fick se fina bilder då asteroider träffade Jupiter i somras. Risken - chansen att en sån där hamnar på jorden ska man väl inte grubbla över, det tar vi när det kommer. Och om det skulle hända behöver man inte bekymra sig för elräkningen längre i alla fall.


Se hela bildenSå fick jag veta en hel del om Venus, henne(?) måste jag kolla in lite närmare. Jag har aldrig nånsin sett Venus vad jag vet, åtminstone inte den här typen. Det är den tredje starkast lysande saken på himlen (efter solen och månen) men man måste upp tidigt på morgonen för att fä se Venus. Det är det som är problemet.

Så har jag anmält mig till en annan kurs också med en annan typ av stjärnor: "Bland jazzgossar och brudar...."  Där finns det också gott om stjärnor att kolla in lite närmare och där gör vi ett besök på jazzarkivet i Stockholm också med Claes Tillander som ciceron, det skulle vara jättekul. Det är lottdragning om platserna men jag känner på mig att jag har bättre tur med stjärnorna den här gången än senast då jag drog en nitlott.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar