onsdag 3 november 2010

Jag ser fram mot att sätta tänderna i Frida

Längtar är väl för mycket sagt men det blir en höjdare när jag får tag på'na efter nästa sommar. Alice och Katja får nog korgen. Men Ingrid Marie kommer jag nog att vänstra lite med.


Äpplet Frida.Jag har ju ett utpräglat missbruk när det gäller äpplen och så här års när det finns så gott om svenska äpplen släpar jag hem kilovis var och varannan dag. Det är nog bara Alf Svensson som är värre, men så bor han ju i Gränna också. Frida har jag läst om och verkar vara ett kanonäpple som kommer nästa år. 200 ton fick dom fram i år på Österlen, men nästa år kommer dom stora skördarna är det tänkt och då räcker dom nog ända upp till oss i Mälardalen. Då ska jag frossa med Frida.

I dag i affären fick jag annars tag på en annan ny, svenskodlad sort med tjeckiskt påbrå stod det, Rubinola ett riktigt riktigt gott äpple. Det hade jag aldrig hört talas om tidigare så jag tog ett par kilo. Sagoäpple. Också med ett kvinnligt namn, smakar dom bättre då? Det kanske är så, för inte heter väl det här äpplet Rubin-Ola?

Frida kommer bara att växa hos äppelodlare, men hon har en bror, Fredrik, som kommer att säljas på plantskolor. En sån ska jag skaffa till Stentorpet om det går ihop med de sorter som finns där nu.

Frida, Ingrid Marie, Rubinola -- vilka namn! Det vattnas i munnen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar