tisdag 2 november 2010

Äntligen bastusnack igen

Den har varit stängd nästan sex månader nu, bastun hos Actic på Kristiansborg, men nu är den varm igen.

Efter ett halvtufft pass på gymmet var det fint att sitta i bastun och njuta igen och det mesta var bra. Men så dumt, jag tvivlar på att det går att ta sig in med rullstol, killen från Irak jag skrev om en gång har nog fortfarande problem.

Det var snyggt och fint med nya bastulavar utan spik! Nu kommer jag att basta minst två gånger i veckan, det är så himla skönt och jag har så nära dit. Och det är nästan alltid kul att surra med gubbarna.

Idag var det en kämpig diskussion, men jag vet förstås, många av oss äldre blir konservativa och småstöddiga när vi blir äldre. Killen i bastun var nog minst 10 år yngre än jag och var lite tyst till en början innan jag fick igång honom, sen kunde jag gott blunda med öronen. Det var det gamla vanliga med våld och elände, men han visste nog vad som behövdes. Jag försökte komma in ibland och avleda monologen och prata om nåt annat.

"Jag kör seniorspinning här på gymmet" försökte jag. "Så bra att även sjuka och handikappade kan träna"  tyckte han och drog igång monologen igen med en massa ointressanta historier om sjuklingar.

"Jamen, vi är rätt friska pensionärer som är med på spinningen" försökte jag igen när han hämtade andan. "Ja, det är jättebra att man kan ta med sig rollatorn in"  fortsatte han och berättade i stället ingående hur han själv skulle ha det när han blev pensionär. Monologen fortsatte, men då hade jag sen länge börjat tänka på något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar