fredag 1 oktober 2010

Vilken modern pump dom hade på OKQ8

Sist jag kollade lufttrycket skulle man be personalen om lov att låna ett munstycke . Nu var det modernare grejer.


Jag kollar väl för sällan, det kanske var därför ett däck var slitet. Men med nya pumpen på macken som jag har bara några kvarter bort borde jag kolla mycket, mycket oftare. För slitaget och bensinens skull. Nu knappade jag bara in lufttrycket och pumpade tills de började pipa. Lätt som en plätt.

Kanske alla mackar har såna här pumpar nu för tiden, men för mig var det nytt. Jag blev imponerad. Jag är mest van med dom där stora klumparna man bar omkring med. Gammalmodigt.

Sen har jag läst att man gott kan ha lite högre tryck än vad det står i pappret. Jag går på alla experttips så jag tryckte i några extra kilon. Och så ska jag ta den här lilla extrasvängen förbi macken och kolla trycket regelbundet. Aldrig försent att bli en bättre människa.

Men så ofta som Nisse kollade däcken kommer jag aldrig att göra det. Han kollade däcken varje gång han lämnade stan. Varje gång! Han var snäll och speciell. Han tog t.ex. med sig fem liter vatten i en dunk i resväskan när han åkte till London. "Man vill ju inte bli magsjuk när man ska på möte."  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar