torsdag 28 oktober 2010

Det finns inga fria luncher

Det är inte dumt att ta det lite lugnt när drevet går (och det brukar jag göra), men den här gången var det ovanligt lätt att ha en åsikt, hur tänkte egentligen Sofia Arkelsten - låta sig bjudas på resor av dom som man ska granska. Nä sorry, det blir nog att kliva av.

Riksdagsfolk och journalister VET ju att det alltid är olämpligt och ibland även olagligt att låta sig bjudas som tex av oljebolag och kärnkraftsbolag och sen sitta och rösta i riksdagen. Det är upprörande när det händer. Men det är lugnt - hon får en coach på arbetsförmedlingen och har snart ett nytt jobb. Jag kommer alltid  att tänka på mutor när jag ser henne - finns det mer i bagaget? Sorry Sofia, så är det. Vad jag vet är det lätt att få Riksdan att betala för studieresor, för det är klart att dom ska resa men inte låta sig bjudas.

Carl Bildt har fullt förtroende säger han idag på TV, det har väldigt många andra också i kommentarer på nätet ser jag, "det här var väl inget" tycker många, jaja....

På restaurang en gång hörde jag kyparen samtala med en gäst och ville bjuda gästen på en efterrätt som tack för samtalet. "Nej tack" svarade gästen, "Jag kan inte ta emot det, jag är journalist". En lokal journalist i Västerås ville behålla sin integritet.

Jag har själv sagt "Nej tack" till en kund som en gång ville betala en "All inclusive"-Helsingforsresa, det  kändes inte rätt. Spelar ingen roll om andra lät sig bjudas, men det var självklart för mig att tacka nej.

Så det borde varit självklart för Sofia Arkelsten också att ha tackat nej, men nu är det försent för en pudel. Tycker jag.            

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar