tisdag 17 augusti 2010

Trendigt med retorikexperter

Det verkar så, alla valtal ska granskas och betygsättas av retorikexperter, Elaine Bergqvist är väl den mest anlitade, och hon kanske är neutral. "Men vem i hela världen kan man lita på"

Och jag tycker inte alltid dom har rätt. Jag kan gilla det jag hör och ser fast det kanske inte alltid är MVG rent retoriskt. "Raljerande och överlägset" enligt mig kan expertern tycka "löst och ledigt".

Och nu ser jag att både TV4 och SVD har och har haft FP-politiker som oberoende retorikexperter.

Maud Olofsson var "energisk, livfull, leende" och "inspirerande" och "jätterolig, men på ett balanserat sätt", Reinfeldt hade hon hade hon aldrig sett så bra tidigare medan Mona Sahlin var "desperat och tjatig". Oberoende retorikexperter?


Elaine Bergqvist ser man ju ofta men jag läste en bok av henne en gång där hon lite för ofta kommenterade äldre gentlemens dumma beteende med "Gubbslem". Bra retorik? Som att kommentera med "Kärringjävel" om nån dam skulle sagt nå dumt. Jag minns att jag inte gillade det där riktigt.  Och Retorikexperten Göran Hägg som är kul att lyssna på upprepade 10-20 ggr i en bok "jag återkommer till det längre fram i boken", så ofta att jag bara höll  utkik efter nästa gång uttrycket skulle komma. 


Intressant är det och jag läser ibland retorikexperternas blogg och det är väl en vetenskap för sig, men nu tycker jag det börjar bli lite för mycket om dom inte ens kan hålla sig opartiska.   


   

1 kommentar:

  1. Hej!

    Såg att du brukar läsa vår blogg och vi undrar bara nyfiket vad du menar med att den är en vetenskap för sig? Vi hoppas också att vi aldrig givit skenet av att vara opartiska då vi är övertygade om att det inte existerar någon opartiskhet.Glöm heller inte bort att Camilla Eriksson faktiskt inte är någon retorikexpert utan bara en simpel PR-konsult utan någon som helst utbildning i retorik.

    MVH
    Retorikens maskerade beskyddare

    SvaraRadera