söndag 22 augusti 2010

Information är inte kunskap

Vilka sammanträffanden. Det började med att jag häromdan såg ett föredrag på Internet där Kevin Kelly funderade över Internets nästa 5000 dagar. Jag tror han till stor del kommer att få rätt. Titta gärna på filmen längst ner.

Men så tänkte jag ett varv till. Med all den här informationen - blir folk klokare då? När man inte ens behöver komma ihåg sitt telefonnummer, utan bara Googlar det man vill veta. Samma kväll läste jag "En eftersökt man" av John Le Carré och fick svaret på sid 277. "Information är inte kunskap. Information i sig är dött".  Klockrent - precis så kändes det när jag såg Kellys föredrag. Dom orden var behållningen i hela boken som har varit så svårläst, tur att jag inte slutade efter 100 sidor som jag tänkte.

Men inte nog med det, nu ser jag att Dagens Arena har en ledare med samma rubrik. Skriven för tre dar sen. Den enda site jag länkar till från min blogg.Visst är det märkligt sammanträffande.

Deras rubrik syftar på Wikileaks och den ledaren kan jag inte kommentera men visst det var lite kul att vi fick till samma rubrik. Och jag håller absolut på att rubriken är passande om Internets framtid.Googlandet är fantastiskt och blir ännu mer fantastiskt med nya applikationer och produkter, kanske framför allt i mobilen, men det är inte kunskap, det är något annat. Det finns redan nu mobiler som översätter tal från ett språk till ett annat mens man pratar, men för kunskap får man allt plugga in vilka prepositioner i tyskan som styr dativ i fortsättningen också.        


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar