måndag 30 augusti 2010

Arbetshelg i Krisslinge Park

Höstregnen kommer allt närmre, hög tid för en spurt så att nya huset hinner bli färdigmålat. Så vi var med i helgens måleri i Krisslinge Park. Nu är huset nästan färdigmålat. Några kvällar till bara, och jag kanske tar ett pass till jag också.

Krisslinge Park vid Danmarks kyrka strax utanför Uppsala. Med Linnés Hammarby bara några km bort kan man väl tro att det var här Carl von Linné gick och räknade kronblad och pistiller, och sorterade prästkragar och blåklockor, nästan historisk mark. Och tittade han uppåt så här års så kunde han räkna gäss och svanar också. Och tranor. Det är ett mäktigt fågelstreck som går där rakt över, jag har aldrig sett så många V-formationer  som nu i helgen. På landet men ändå nästan mitt i stan - 15 minuter i bilen till centrum av Sveriges fjärde största stad är lite speciellt. Det tar väl ett par tre år innan byggruschen är över och alla hantverkare och anläggningsarbetare dragit vidare till nästa område, men sen blir det nog ett finfint område för lilla Nelly med familj.

Och i helgen har vi målat rött, Falu rödfärg, fin färg! Jag hade lite otacksam uppgift - skulle mest grundmåla under takfoten. Svårt att komma åt, rinnig färg, böja sig i vinkel och måla uppåt. Och tidsödande. Men Andreas på långa stegen vid takspetsen (högt högt) och Anders på taket vid takkupan (högt och lite småfarligt), dom ville jag inte byta med så jag klagade inte. Då hade kanske Margareta lite tacksammare jobb, grundmålade panelen till carporten på bockar, det jobbet delade hon och Anna på. Och Elisabeth klättrade också på stegen och såg mellan varven till att koka kaffe fylla på vattenflaskor. Och så köpte hon hem pizza som vi åt ur kartongerna som man ska göra på en kort arbetspaus.

Hårt jobb. När jag blev trött tog jag med ungarna, Clea, Natan och Nelly till lekparken vid Danmarks skola för att ta igen mig en stund, men annars klättrade jag mest på stegen. Bra målarväder - lite duggregn i högst en kvart på hela helgen. Och vi blev nästan färdiga, några pass till bara.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar