fredag 9 juli 2010

Polis i London, ett framtidsyrke?

Det är lite dålig fart på bokläsningen den här sommaren, men några stycken har jag avverkat. Bl.a. en i engelsk polismiljö. Torftigt, hårt och trist.

Äldsta barnbarnet ska bli polis i London efter en framgångsrik karriär som fotbollsproffs i Arsenal, helst som målvakt, men jag tror jag måste avråda honom till att jobba som polis i England.

Så fort dom här poliserna ska tänka lite så går dom till puben och tar ett glas. Så fort dom behöver prata med någon går dom till puben och tar ett glas. Så fort dom är lite trötta efter jobbet går dom till puben och tar ett glas. Och en massa vin och whiskeypimplande dessemellan, faktiskt kändes drickandet som den röda tråden i boken. De flesta engelska poliser är nog halvalkoholister. Och tar bilen när dom bara tagit nåt enstaka glas, det tycker dom är OK.

Nä, det är nog ingen bra framtid för mitt lilla barnbarn. Gärna proffsfotboll, jag kanske kan få fribiljett nån gång, men jag ska ta upp polisplanerna i London med honom.

Nästa bok handlar om internationella terrorister också i London. Om dom poliserna också sitter hela dagarna på puben och tar ett glas, så ska ja absolut råda honom till ett annat yrkesval.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar