torsdag 29 juli 2010

Några tankar om mobiltelefoner

Hur länge har mobiler hört till livets nödtorft? Tio år kanske. Men det är nåt konstigt med dom. Dom har ju så otroligt kort livslängd.  

Jag köpte min för ett år sen för 3000 kr, då var det den en av de allra mest populära på Pricerunner. Den finns fortfarande med på listan, men på plats 31 nu. För 2000 och mogen för Antikmagasinet. I stort sett alla i släkten har skaffat nya nu i år och jag har börjat kolla i annonserna jag också.

När Anna köpte en ny fick Margareta överta hennes gamla som var nästan är lik min, det var ju bra. Då kan vi ha samma laddare och kablar, praktiskt! Och när jag stoppade undan hennes gamla, fullt fungerande, ser jag att vi har 5 st fullt fungerande mobiler i lådan. Och ändå har jag inte sparat alla våra gamla mobiler, dom som varit trasiga har jag förstås slängt direkt. Men vilket slöseri. Och visst skulle jag klara mig utan mobilen eller åtminstone med någon av dom här lite enklare som vi sparat..  

Men man vill ju hänga med, och jag inser förstås att det här bara kommer att fortsätta och livslängden kommer bara bli kortare på mobilerna. Och det enda man kan vara säker på är att dom som köpt ny mobil i år sitter med en hopplöst gammal mobil nästa gång nya modeller släpps med nya fräsiga funktioner och nya tekniker.

Inte för att jag lyckats lära mig en tiondel av min telefons alla möjligheter än, men det hör liksom inte hit.  

  
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar