onsdag 7 juli 2010

Fjärilseffekten är intressant

Jag såg en film härom året om sånt, The Butterfly Effect, men den minns jag ingenting av. Däremot minns jag tydligt Ray Bradburys novell A Sound of Thunder från 1951 i samma ämne. Jag hörde den i ett radioprogram för evigheter sen (30-40 år sen eller mer?), det är lite märkligt vad man minns bra ibland, men det var sån kuslig stämning minns jag.

Men det mest intressanta nu är en annan fjärilseffekt, var är dom, vart har alla fjärilar tagit vägen? Jag såg en fjäril idag och i går tror jag också jag såg en, men det ska väl krylla av fjärilar så här års. Var det vintern som tog dom?

Jag har letat lite på nätet i kväll, men jag ser inte så många inlägg från folk som är oroliga, så det kanske är ett lokalt problem här i Sala. Men det var visst dubbelt så många fjärilar1960 som nu så något har säkert hänt. Miljön? Jag tror inte jag sett en enda citronfäril ens i år!

Jag saknar mina fjärilar, hoppas dom kommer tillbaka senare i sommar. Annars måste jag leta vidare var dom kan vara, man kanske ska ha rätt sorts blommor i trädgården för att dom ska trivas.      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar