torsdag 27 maj 2010

Ständigt denne Kjell Espmark

Som Ture Sventons Vessla dyker han upp överallt i år. Kjell Espmark, poet och medlem i Svenska Akademien. Stol nr 16.

Inte känner jag till alla De aderton och jag kände inte till något om Espmark heller förrän min barndomsvän Christer nämnde hans namn, sen dess har jag läst om honom, hört honom på radio och nu sett honom på TV i kvällens Babel. 80 år, men fräsch i ord och tanke. Han verkar trevlig.

Han fick Tranströmerpriset i år som delas ut i Västerås så vi har förstås läst mycket om honom i vlt, vår lokaltidning. Och så har han gett ut en uppmärksammad bok i år, Minnena ljuger, så populär att den är utsåld, men den ska jag köpa när den dyker upp igen.  Memoarbok där han visst behandlar det där med minnet, det är intressant. Hur ofta har man inte varit 100%-igt säker, men sen visar det sig att man minns helt fel..       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar