lördag 29 maj 2010

Jag gillar inte allt med Jan Guillou

Jag håller på och betar av mina reaböcker från februarirean och har kommit till en bok av Jan Guillou.

Jag har nog läst 5-6 av hans böcker fast jag inte helt gillar hans stil. Visst är han duktig att skriva och han har ju  åsikter om det mesta och bra ofta håller jag med honom i samhällsdebatten, men nog är han lite väl överlägsen i sina böcker, det är som om man ska känna sig dum.

Åtminstone i den jag nu håller på med, som är rätt spännande, skriver han på var och varannan sida om sina dyra viner. Och tillkrånglade franska maträtter. I senaste kapitlet valde dom mellan en Chateau Odeur 82 och en Bordeaux de Bourgogne 85 eller vad det nu hette och det var ju självklart vad dom skulle ta. Men inte för mig. Jag läskar mig gärna med en Kalle Sprätt.

Och till vardagskvällen åt polistjejen nåt läckert med kalvfilé och valde förstås ett passande årgångsvin från vinkylen, och mikrade flaskan till rätt temperatur. Vad är de för fel på falukorv och en kylskåpskall pilsner.

Det där överklassnacket kan ju höra till storyn i en böcker, och då är det förstås OK, men här har det inget alls till historien att göra, bara utfyllnad. Känns som han bara sitter och mallar sig med fina ord och sin fina bakgrund. Det är klart att jag läser ut boken, men jag lugnar mig nog ett tag med nästa Guillou. Han är lite för överklassig i min smak.                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar