måndag 26 april 2010

Vilket är bäst?

Jag tänkte på barndomsvännen L. i går på kvällsjoggen.

L. hade inte bättre utbildning än jag och vi hamnade båda två som unga på samma företag. Vi jobbade väl på rätt bra båda två, och efter en tid hade L. nått de absoluta toppen där. Påläggskalv med utlandsjobb flera år på huvudkontoret, klättrade på stegen, och fick förstås med tiden miljoninkomster. Han var säkert begåvad och kunde prata för sig.

Nu hade Roffe träffat honom och L. berättade i förbifarten att han köpte en ny bil i går. "En ny BMW 525. Fick ett kanonpris när jag betalade kontant." I prislistan står den som 394.000 och även om jag fick den för 393.000 skulle jag nog tveka, men för L. är det väl fickpengar. 

Men ett problem hade han, hälsan var inge' vidare, han hade svår diabetes så han pensionerade sig tidigt.

Jag är aldrig avundsjuk på dom som lyckats bättre än jag med jobb och pengar, och på gårdagens 2-milsrunda tänkte jag också att det där med en hyfsad tid på maran är nog ett strå vassare än tom en ny BMW 525.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar