lördag 24 april 2010

Komposten är påfylld

Jag skulle kunna kalla det ett skitjobb, men det här är bland det bästa jag vet. Att tömma förra årets Separett-tunnor på komposten. Det gör jag varje år så här års.

Vi har provat andra typer, men Separett Villa 9000 är den bästa, tveklöst. Så bra att vi faktiskt har två. När förra årets skörd har stått och mognat 8-10 månader är det dags att tömma allt på komposten. Sen får komposten mogna ett år till och så har vi den allra bästa matjorden man kan tänka sig. Och tunnorna spolar jag ut och tvättar lite extra med såpa, så kan jag använda dom nästa år igen.

Så rullar det på år från år, vi har alltid en hög med bra matjord.

Det fungerar så bra att jag tycker att inget annat skulle vara tillåtet i fritidshus, och det här måste väl vara det mest miljövänliga sättet att sköta "tvåan". När Mona Sahlin trädde till sa hon nåt om det fina att kompostera bajset men jag har inte sett nåt om det i valdebatten. Slänger hon in den här frågan är valsegern grejad direkt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar