tisdag 13 april 2010

Fästingår i år

Dom har trivts bra i vinter under snön, i år får man se upp. Och vaccinera sig mot TBE. Borelia kan man än inte vaccinera sig mot, men ett vaccin är på gång.

Fästingen är ett märkligt kryp, jag läste just om fästingens tre stadier: larv, nymf och färdig fästing. Bästa sättet att slippa ifrån dom är att undvika bli biten sa dom på TV, det är ju ett bra råd...

Stentorpet i Sala ligger inte i riskområdet och jag tror inte vi ens sett någon fästing där, men vi är ändå vaccinerade. Det är ju så lättillgängligt med fästingvaccinering. Till Västerås kommer fästingbussen regelbundet och även fästingbåten. Så här otäckt ser det ut om man blir biten av en fästing.

Själv behöver jag inte vaccinera mig i år, men nästa år är det dags igen och sen vart tredje år igen.  Det kommer jag inte att missa för fästingen är en otäck en som visst också håller på och brer ut sig.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar