lördag 3 april 2010

Charlie Chaplin

För första gången nånsin (tror jag) har jag sett en hel stumfilm-långfilm, Charlie Chaplins The Kid. En av hans allra första långfilmer.


Bra eller dålig kan man ju inte säga om en sån här film men filmhistoria är det absolut.
  
Och vilken tur att dom här filmerna finns tillgängliga på en del filmsiter, och gratis också. Den här hittade jag på Headweb, och jag lovar att för varje bra gratisfilm jag hittar där ska jag stödja dom med en betald film också.

The kid var en snyftare men samtidigt var det nog lite så där som föräldralösa barn kunde behandlas en gång (och kanske fortfarande).


Men luffaren Chaplin tog hand om The Kid och det slutade lyckligt när grabben till sist blev återförenad med sin mamma.

I början på TV-åldern såg man ofta Chaplin-kortfilmer, det ser man aldrig nu. Och det är klart att dom inte håller nu längre mer än så här som gratisfilmer på webben, men tur att dom finns där på filmsiterna för oss filmfinsmakare.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar