tisdag 23 mars 2010

Världsvattendagen var i går


Det är FN som uppmärksammar vattenfrågan den 22 mars varje år, men det uppmärksammade inte jag. Jag läser det i morgontidningen idag den 23:e.
Men det var intressant ändå, vattnet som vi här i Sverige knappt tänker på är så problematiskt på många håll. Och jag läser en massa intressanta siffror:
En T-shirt kostar 7000 liter vatten att producera, ett par jeans 9-10000 liter, det är väl intressant. En läsk kostar 200 liter bra för att odla sockret.
Ja, vad då då? Det är väl inte mycket vi kan göra åt det, men kan ju vara lite försiktigare med konsumtionen och överkonsumtionen.
Att det är svårt att vara utan vatten har jag märkt den här vintern då vattnet i Stentorpet varit fruset, men där har vi haft obegränsat med snö att smälta, så det går ju inte att jämföra..
På lördag är det Earth Hour, det har jag inte glömt, det kommer jag att uppmärksamma. Det hänger ju också ihop, spara på jordens resurser! Det är ju inte bara att släcka lampan en timme, man måste visa det i sina handlingar också! En gör så gött en kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar